Lubisz tańczyć, śpiewać? Grasz na instrumentach muzycznych? Fascynują Cię dalekie podróże? Chcesz spotkać ludzi o podobnych zainteresowaniach? Jeśli nie umiesz tańczyć i śpiewać, nauczymy Cię - wystarczą zapał i chęci!

Przyjdź na próby Zespołu "Jedliniok"

Zajęcia zespołu „Jedliniok" w sesji zimowej 2019/2020 odbywają się w poniedziałki i czwartki, w hali sportowej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, ul. Chełmońskiego 43. w godz. 19.00-21.45.

Jeśli masz pytania skontaktuj się z nami telefonicznie, mailowo lub znajdź nas na facebooku.

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE POD TELEFONEM:

604 788 133

Zespół Jedliniok to nie tylko taniec i śpiew.

Prowadzimy również przedmioty humanistyczne "Rola folkloru w kulturze narodu" dla studentów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz "Taniec ludowy" dla studentów Politechniki Wrocławskiej zaliczających zajęcia z WF-u.



Sylabus przedmiotu/modułu kształcenia UPWr

Kod przedmiotu
Nazwa przedmiotu Rola folkloru w kulturze narodu
Kierunek
Poziom studiów Studia I stopnia
Profil Ogólnouczelniany – przedmioty humanistyczno-społeczne
Rodzaj przedmiotu Fakultatywny
Semestr studiów Zgodnie z programem studiów
Punkty ECTS/ogólne/w tym z udziałem nauczyciela akademickiego 1
Formy zajęć (wykłady/ćwiczenia/inne) - liczba godz. Wykłady/Ćwiczenia/Inne: 0/0/30
Odpowiedzialny/a za przedmiot mgr Henryk Brzezicki
Wymagania wstępne Nieograniczone fizycznie możliwości poruszania się. Przeciętna koordynacja ruchowa
Skrócony opis przedmiotu (max. 500 znaków) Podstawową treścią wykładów i ćwiczeń jest poznanie w zarysie fragmentu dziedzictwa kulturowego kraju, jakim jest polski folklor. Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwsza - emisja głosu/nauka śpiewu. Druga – nauka polskich tańców narodowych i regionalnych, rys historyczny.
Treści kształcenia (szczegółowy opis przedmiotu) Rola i funkcja tańca. Kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką. Zasady ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe. Podstawowe ćwiczenia i techniki tańca klasycznego. Polskie tańce narodowe: geneza oraz rys historyczny poloneza, krakowiaka, mazura. Nauka kroków i figur. Podstawowe elementy tańców narodowych. Tańce regionalne–historia, charakterystyka: tańce opolsko-raciborskie, cieszyńskie, Zagłębia Dąbrowskiego, Beskidu Śląskiego, Żywieckiego. Podstawowe kroki i figury tańców regionalnych. Wykonywanie układów tańców. Kształtowanie więzi społeczne wśród tańczących.
Efekty kształcenia (max. po 3 efekty)
Nr Efekt przedmiotowy Metoda oceny Nr efektu kierunkowego

Wiedza
Zna podstawową terminologię stosowaną w naukach humanistycznych
i społecznych Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu.
Aktywność studenta podczas zajęć. K_W01, R1A_W02
Umiejętności
Uczy się samodzielnie w sposób celowy.
Wykorzystuje wszystkie dostępne źródła informacji , w tym elektroniczne , do nauki, przygotowania wystąpień,
planowania działań badawczych. Szuka informacji, analizuje
i wykorzystuje literaturę przedmiotu. Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot.
Ma świadomość samokształcenia.
Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami etycznymi.
Aktywność studenta podczas zajęć. BC1_U14, P1A_U11, BC1_U17, P1A_U03, P1A_U09
R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11
R1A_U09, R1A_U010, WetA_U0UZ16, P1A_U11, Wet_U0UZ12
P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, Wet_U0UZ11
Kompetencje społeczne
Jest gotowy systematycznie aktualizować swoją wiedzę.
Ma świadomość efektów pracy zespołowej i potrafi kierować zespołem oraz współpracować w nim.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie.
Potrafi myśleć i działać kreatywnie.
Aktywność studenta podczas zajęć. BC1_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 BC1_K02,
P1A_K02, P1A_K03, P1A_K08 R1A_K02, P1A_K02,
T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, Wet_KP11, InzA_K01
R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01,
A1_K01, WetA_KP6 R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06,
S1A_K04, InzA_K02

Literatura Bazielich B., Śląskie stroje ludowe, Katowice 1988, Wydawnictwo Śląskiego Wojewódzkiego Ośrodka Kultury. Jachymek J., Korowodem roztańczonym, Lublin 1991, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Michalikowa L., Chrząstowscy Z.i S., Folklor Lachów Sądeckich, Warszawa 1974, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury. Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, Warszawa 1989, Muza.Sulima R., Folklor i Literatura, Warszawa 1985, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.Tańce Polskie. Kalejdoskop, Warszawa 1994, Fundacjaartystyczna. Strona internetowa Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Jedliniok” (tańce i stroje ludowe) [Online]. Protokół dostępu: http://www.jedliniok.up.wroc.pl [09.09.2014]

Sposób ustalania oceny łącznej z przedmiotu Końcowa ocena z kursu stanowi składową aktywności studenta podczas zajęć, posiadanych umiejętności, nabytej wiedzy, obecności na zajęciach.
Uwagi

Wykaz tematów i ćwiczeń dla przedmiotu/modułu kształcenia
Tematyka zajęć: Inne
Polskie tańce narodowe - historia, cechy charakterystyczne. Zapoznanie się z podstawowymi krokami i figurami tańców narodowych. 9h
1. Polonez
2. Mazur
3. Krakowiak


Tańce regionalne -.historia, cechy charakterystyczne. Zapoznanie się z podstawowymi krokami i figurami tańców regionalnych. 9h
1. Tance opolsko-raciborskie
2. Tańce Zagłębia Dąbrowskiego
3. Tańce Beskidu Śląskiego
4. Tańce Beskidu Żywieckiego

Kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką. Przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki. 10h
Zdobywanie sprawności osobistych w zakresie wykonania układów tańców. Wytwarzanie więzi społecznej wśród tańczących. 2h


Kalkulacja punktów ECTS dla przedmiotu/modułu kształcenia
Przedmiot:

Średnia liczba godzin na realizację aktywności
Forma aktywności Studia stacjonarne Studia niestacjonarne
Godziny zajęć z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie, egzamin)
Przygotowanie do zajęć
Opracowanie sprawozdania/projektu/
prezentacji/raportu/zielnika/makiety
Przygotowanie do egzaminu
Suma godzin (całkowity nakład pracy studenta)
33
Punkty ECTS w tym:
praca z nauczycielem
praca własna
30
3



Przykład:
Kalkulacja liczby punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć
o charakterze praktycznym:

Laboratorium (zajęcia projektowe)- 0 h
Przygotowanie do zajęć - 0 h
Pisanie sprawozdań - 0 h
Realizacja projektu - 0 h
Konsultacje - 0 h (z x h podanych przez nauczyciela)
Razem - 33 h / 1 ECTS

Course description UPWr

Code
Course Title The role of folklore in culture of the nation
Subject area /Field of study
Study cycle (I, II) (6 ,7) I cycle
Profile university-wide
Type of course University-wide – humanities and social courses
Semester of study according to the study programme
ECTS / including contact hours 1
Form of instruction (lectures, classes, seminar, other) -Number of teaching hours Lectures/workshops/other 0/0/30
Teacher responsible for the course mgr Henryk Brzezicki
Language of instruction Polish
Prerequisites Unlimited physical abilities to move. Average movement coordination.
Short description of the course (max. 500 characters) Learning cultural heritage in outline as a folklore is a basic part of lectures and classes. Classes consist of 2 parts. first - sound emission/singing study. Second - Polish folklore national dances study and historical outline.
Content of the course unit (detailed description) Dance role and function. Teaching the ability of combining movement with music. Rules of rhythmic exercises and music elements. Basic exercises and classic dancing techniques. Polish national dances: basis and historical outline of polonaise, krakowiak, mazur. Studying steps and figures. Basic elements of national dances: origin from Opole-Racibórz, Cieszyn, Zagłębie Dąbrowskie, Beskid Śląski and Żywiecki. Basic steps and figures of regional dances. Performing. Creating social bonds among dancers.
Learning outcomes (max. 3)
No. Subject-specific Assessment method No. LO specific for the degree course

Knowledge
Knows basic terminology used in humanities and social sciences.
Has an elementary knowledge in getting information about the subject of the course.
Attendance, active participation in classes. K_W01, R1A_W02
Skills
Independent learning in a targeted way.
Uses all the available sources of information, including electronic ones, for learning,
preparing the appearances, planning of the research activities.
Looks up information, analyzes and uses the literature of the subject.
Uses a specialist terminology in the language of the course.
Has an awareness of self-education.
Recognizes problems, acts accordingly to the social norms and ethical principles.
Attendance, active participation in classes. BC1_U14, P1A_U11, BC1_U17, P1A_U03, P1A_U09
R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11
R1A_U09, R1A_U010, WetA_U0UZ16, P1A_U11, Wet_U0UZ12
P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, Wet_U0UZ11
Social competences
Is ready to systematically update his/her knowledge.
Has an awareness of the effects of the teamwork and can lead the team and cooperate with it.
Can cooperate and work in a group, having different roles in it.
Understands the need of constant learning through the whole life.
Can think and act in a creative manner
Attendance, active participation in classes. BC1_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 BC1_K02,
P1A_K02, P1A_K03, P1A_K08 R1A_K02, P1A_K02,
T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, Wet_KP11, InzA_K01
R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01,
A1_K01, WetA_KP6 R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06,
S1A_K04, InzA_K02

Literature (max. 8, including Youtube presentations, etc.)
- compulsory
- complementary/optional

Piskorz-Branekova E. Polskie stroje ludowe. Warszawa, Muza.
Strona internetowa Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Jedliniok” (tańce i stroje ludowe) [Online].
Protokół dostępu: http://www.jedliniok.up.wroc.pl [06.02.2017]
Sulima R. Folklor i Literatura. Warszawa 1985.

Total grade components e.g. grade obtained at classes (60%) + grade obtained at lectures (40%)
Comments:

List of subjects and exercises for the course/module
Titles of lectures: -
Titles of classes: -

Others:

Polish national dances - history, characteristic features. Introduction to basic steps and figures of national dances.
1.Polonez
2.Mazur
3.Krakowiak
9 hours

Regional dances - history, characteristic features. Introduction to basic steps and figures of regional dances.
1.Opole-Racibórz regional dances
2.Dąbrowskie Zagłębie regional dances
3.Beskid Śląski regional dances
4.Beskid Żywiecki regional dances
9 hours

Educating the ability to combine movement and music. Communicating basic information concerning rhythmical exercises and musical elements.
10 hours

Gaining personal skills in dancing. Creating bonds among dancing community.
2 hours


Allocation of ECTS for the course/module
Course title:

Average number of hours per activity
Activities/Workload Full-time students Part-time students
Student’s workload, including: teaching hours + tutorials + tests + exam
30
Preparatory work at home
3
Project, Report, Presentation, Poster, Herbarium, etc.
/td>
0
Exam preparatory work
0
Total hours of student’s workload
33
ECTS / including contact hours
30
3



Example:
ECTS allocation for practical exercises:

Laboratory/project - 0 h
Preparatory activities at home + homework - 0 h
Reporting - 0 h
Project -0 h
Tutorials - 0 h( z x h reported by the teacher)

Total - ca. 33 hours = 1 ECTS


Sylabus przedmiotu/modułu kształcenia PWr

STUDIUM WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU

KARTA PRZEDMIOTU
Nazwa w języku polskim: Taniec ludowy
Nazwa w języku angielskim: Folk dance
Stopień studiów i forma: I / II stopień, stacjonarna
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / wybieralny / ogólnouczelniany
Kod przedmiotu: WFW003080C
Grupa kursów: NIE
Wykład Ćwiczenia Laboratorium Projekt Seminarium
Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU)
30
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS)
30
Forma zaliczenia
Dla grupy kursów zaznaczyć kurs końcowy (X)
Liczba punktów ECTS
1
w tym liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P)
1
w tym liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego kontaktu (BK)
1
WYMAGANIA WSTĘPNE W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I INNYCH KOMPETENCJI
1. Nieograniczone fizycznie możliwości poruszania się
2. Przeciętna koordynacja ruchu
CELE PRZEDMIOTU
C1: Wzbogacenie wiadomości o polskich tańcach narodowych i regionalnych
C2: Nauka kroków i figur polskich tańców narodowych i regionalnych
C3: Prawidłowa emisja głosu poprzez odpowiednie rozluźnianie ciała i oddech
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Z zakresu wiedzy:
PEK_W01 Znajomość podstawowych kroków i figur polskich tańców narodowych i regionalnych.
PEK_W02 Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polskich tańców narodowych i regionalnych.
PEK_WO3 Posiada wiedzę z zakresu ćwiczenia prawidłowej emisji głosu.

Z zakresu umiejętności:
PEK_U01 Potrafi połączyć poznane kroki i figury danego tańca oraz wykonać jego część z innymi uczestnikami kursu.
PEK_U02 Umiejętność zaprezentowania odpowiedniej postawy scenicznej potrzebnej do wykonania i prezentacji polskich tańców narodowych i regionalnych na scenie.

Z zakresu kompetencji społecznych:
PEK_K01 Potrafi efektywniej pracować w grupie , co przekłada się na jego większą aktywność społeczną , wrażliwość i odpowiedzialność(od niego zależy pokaz tańca).
TREŚCI PROGRAMOWE
Forma zajęć - ćwiczenia Liczba godzin
Ćw1 Rola i funkcja tańca - kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki.
2
Ćw2 Wzbogacanie wiadomości o polskich tańcach narodowych i regionalnych- geneza i rys historyczny.
2
Ćw3-8 Nauka kroków i figur wybranych polskich tańców narodowych – poloneza, mazura, krakowiaka, oberka . Podstawowe ćwiczenia techniki tańca klasycznego. Ćwiczenia z zakresu prawidłowej emisji głosu – rozluźniania ciała, oddechu.
12
Ćw9-14 Nauka kroków i figur wybranych polskich tańców regionalnych ( tańce opolsko raciborskie, zagłębiowskie, cieszyńskie, górnego śląska, górali żywieckich, beskidzkich. Podstawowe ćwiczenia z zakresu prawidłowej emisji głosu . Ćwiczenia techniki tańca klasycznego.
12
Ćw15 Prezentacja filmu o polskich strojach w których tańczono tańce narodowe i regionalne. Zaliczenie semestru.
2
Suma godzin
30
STOSOWANE NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
PRZYKŁAD:
N1. Ćwiczenia praktyczne
N2. Demonstracja prowadzącego (studenta)
N3. Pokaz(prezentacja filmu)
N4. Wykład
OCENA OSIĄGNIĘCIA PRZEDMIOTOWYCH EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
Oceny (F – formująca (w trakcie semestru),
P – podsumowująca (na koniec semestru)
Numer efektu kształcenia Sposób oceny osiągnięcia efektu kształcenia
F1 PEK_W01, W02, W03. PEK_W01, W02, W03.
F2 PEK_U01, UO2 Frekwencja
P Frekwencja, aktywność i postawa na zajęciach , test.
LITERATURA PODSTAWOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Śląskie stroje ludowe, Barbara Bazielich, Katowice 1988.
2. Polskie stroje ludowe, E. Piskorz -Branekova, Warszawa 1989.
3. Korowodem roztańczonym, J.Jachymek, Lublin 1991.
4. Tańce Polskie, Kalejdoskop, Fundacja artystyczna, Warszawa 1994.
5. Tańce i stroje ludowe- www.jedliniok.upwr.edu.pl.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Folklor i Literatura, R.Sulima, Warszawa 1985
OPIEKUN PRZEDMIOTU (IMIĘ, NAZWISKO, ADRES E-MAIL)
Henryk Brzezicki zespol.jedliniok@upwr.edu.pl
MACIERZ POWIĄZANIA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA DLA PRZEDMIOTU (nazwa kursu Taniec ludowy)
Przedmiotowy efekt kształcenia Odniesienie przedmiotowego efektu do efektów kształcenia zdefiniowanych dla obszarowych efektów kształcenia Cele przedmiotu** Treści programowe** Numer narzędzia dydaktycznego**
PEK_W01 (wiedza) Posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu znajomości polskich tańców narodowych i regionalnych oraz ćwiczeń prawidłowej emisji głosu. C2 ĆW. 3-14 N1
PEK_W02 C1 Ćw. 1-2, ćw. 15 N3, N4
PEK_W03 C3 Ćw. 3-14 N1, N4
PEK_U01 (umiejętności) Potrafi połączyć poznane kroki i figury danego tańca oraz wykonać jego część z innymi uczestnikami kursu jednocześnie prezentując odpowiednią postawę sceniczną potrzebną do właściwej prezentacji polskich tańców narodowych i regionalnych na scenie. C1, C2, C3 Ćw, 1-14 N1, N4
PEK_U02 C1, C2, C3 Ćw, 1-14 N1, N4
PEK_K01(kompetencje) Promuje kulturowe znaczenie polskich tańców ludowych przejawiając większą aktywność społeczną . C1, C2, C3 Ćw. 1-14 N1, N4