Przyjdź na próby Zespołu "Jedliniok"
Zajęcia zespołu „Jedliniok" w sesji zimowej 2019/2020 odbywają się w poniedziałki i czwartki, w hali sportowej Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, ul. Chełmońskiego 43. w godz. 19.00-21.45.
Jeśli masz pytania skontaktuj się z nami telefonicznie, mailowo lub znajdź nas na facebooku.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE POD TELEFONEM:
604 788 133
Zespół Jedliniok to nie tylko taniec i śpiew.
Prowadzimy również przedmioty humanistyczne "Rola folkloru w kulturze narodu" dla studentów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz "Taniec ludowy" dla studentów Politechniki Wrocławskiej zaliczających zajęcia z WF-u.
Kod przedmiotu | |
Nazwa przedmiotu | Rola folkloru w kulturze narodu |
Kierunek | |
Poziom studiów | Studia I stopnia |
Profil | Ogólnouczelniany – przedmioty humanistyczno-społeczne |
Rodzaj przedmiotu | Fakultatywny |
Semestr studiów | Zgodnie z programem studiów |
Punkty ECTS/ogólne/w tym z udziałem nauczyciela akademickiego | 1 |
Formy zajęć (wykłady/ćwiczenia/inne) - liczba godz. | Wykłady/Ćwiczenia/Inne: 0/0/30 |
Odpowiedzialny/a za przedmiot | mgr Henryk Brzezicki |
Wymagania wstępne | Nieograniczone fizycznie możliwości poruszania się. Przeciętna koordynacja ruchowa |
Skrócony opis przedmiotu (max. 500 znaków) | Podstawową treścią wykładów i ćwiczeń jest poznanie w zarysie fragmentu dziedzictwa kulturowego kraju, jakim jest polski folklor. Zajęcia składają się z dwóch części. Pierwsza - emisja głosu/nauka śpiewu. Druga – nauka polskich tańców narodowych i regionalnych, rys historyczny. |
Treści kształcenia (szczegółowy opis przedmiotu) | Rola i funkcja tańca. Kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką. Zasady ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki. Ćwiczenia rytmiczno-ruchowe. Podstawowe ćwiczenia i techniki tańca klasycznego. Polskie tańce narodowe: geneza oraz rys historyczny poloneza, krakowiaka, mazura. Nauka kroków i figur. Podstawowe elementy tańców narodowych. Tańce regionalne–historia, charakterystyka: tańce opolsko-raciborskie, cieszyńskie, Zagłębia Dąbrowskiego, Beskidu Śląskiego, Żywieckiego. Podstawowe kroki i figury tańców regionalnych. Wykonywanie układów tańców. Kształtowanie więzi społeczne wśród tańczących. |
Nr | Efekt przedmiotowy | Metoda oceny | Nr efektu kierunkowego |
Zna podstawową terminologię stosowaną w naukach humanistycznych i społecznych Ma elementarną wiedzę dotyczącą pozyskiwania informacji z zakresu tematyki kursu. |
Aktywność studenta podczas zajęć. | K_W01, R1A_W02 |
Uczy się samodzielnie w sposób celowy. Wykorzystuje wszystkie dostępne źródła informacji , w tym elektroniczne , do nauki, przygotowania wystąpień, planowania działań badawczych. Szuka informacji, analizuje i wykorzystuje literaturę przedmiotu. Posługuje się terminologią specjalistyczną w języku, w którym prowadzony jest przedmiot. Ma świadomość samokształcenia. Rozpoznaje problemy, potrafi działać zgodnie z obowiązującymi standardami i zasadami etycznymi. |
Aktywność studenta podczas zajęć. | BC1_U14, P1A_U11, BC1_U17, P1A_U03, P1A_U09 R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11 R1A_U09, R1A_U010, WetA_U0UZ16, P1A_U11, Wet_U0UZ12 P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, Wet_U0UZ11 |
Jest gotowy systematycznie aktualizować swoją wiedzę. Ma świadomość efektów pracy zespołowej i potrafi kierować zespołem oraz współpracować w nim. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie. Potrafi myśleć i działać kreatywnie. |
Aktywność studenta podczas zajęć. | BC1_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 BC1_K02, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K08 R1A_K02, P1A_K02, T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, Wet_KP11, InzA_K01 R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01, A1_K01, WetA_KP6 R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06, S1A_K04, InzA_K02 |
Literatura Bazielich B., Śląskie stroje ludowe, Katowice 1988, Wydawnictwo Śląskiego Wojewódzkiego Ośrodka Kultury. Jachymek J., Korowodem roztańczonym, Lublin 1991, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Michalikowa L., Chrząstowscy Z.i S., Folklor Lachów Sądeckich, Warszawa 1974, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury. Piskorz-Branekova E., Polskie stroje ludowe, Warszawa 1989, Muza.Sulima R., Folklor i Literatura, Warszawa 1985, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.Tańce Polskie. Kalejdoskop, Warszawa 1994, Fundacjaartystyczna. Strona internetowa Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Jedliniok” (tańce i stroje ludowe) [Online]. Protokół dostępu: http://www.jedliniok.up.wroc.pl [09.09.2014]
Sposób ustalania oceny łącznej z przedmiotu | Końcowa ocena z kursu stanowi składową aktywności studenta podczas zajęć, posiadanych umiejętności, nabytej wiedzy, obecności na zajęciach. |
Uwagi |
Wykaz tematów i ćwiczeń dla przedmiotu/modułu kształcenia
Tematyka zajęć: Inne
Polskie tańce narodowe - historia, cechy charakterystyczne.
Zapoznanie się z podstawowymi krokami i figurami tańców narodowych. 9h
1. Polonez
2. Mazur
3. Krakowiak
Tańce regionalne -.historia, cechy charakterystyczne. Zapoznanie się z podstawowymi krokami i figurami tańców regionalnych. 9h
1. Tance opolsko-raciborskie
2. Tańce Zagłębia Dąbrowskiego
3. Tańce Beskidu Śląskiego
4. Tańce Beskidu Żywieckiego
Kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką. Przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki. 10h
Zdobywanie sprawności osobistych w zakresie wykonania układów tańców. Wytwarzanie więzi społecznej wśród tańczących. 2h
Kalkulacja punktów ECTS dla przedmiotu/modułu kształcenia
Przedmiot:
Forma aktywności | Studia stacjonarne | Studia niestacjonarne |
Godziny zajęć z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie, egzamin) | ||
Przygotowanie do zajęć | ||
Opracowanie sprawozdania/projektu/ prezentacji/raportu/zielnika/makiety |
||
Przygotowanie do egzaminu | ||
Suma godzin (całkowity nakład pracy studenta) | ||
Punkty ECTS w tym: praca z nauczycielem praca własna |
3 |
Przykład:
Kalkulacja liczby punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć
o charakterze praktycznym:
Laboratorium (zajęcia projektowe)- 0 h
Przygotowanie do zajęć - 0 h
Pisanie sprawozdań - 0 h
Realizacja projektu - 0 h
Konsultacje - 0 h (z x h podanych przez nauczyciela)
Razem - 33 h / 1 ECTS
Code | |
Course Title | The role of folklore in culture of the nation |
Subject area /Field of study | |
Study cycle (I, II) (6 ,7) | I cycle |
Profile | university-wide |
Type of course | University-wide – humanities and social courses |
Semester of study | according to the study programme |
ECTS / including contact hours | 1 |
Form of instruction (lectures, classes, seminar, other) -Number of teaching hours | Lectures/workshops/other 0/0/30 |
Teacher responsible for the course | mgr Henryk Brzezicki |
Language of instruction | Polish |
Prerequisites | Unlimited physical abilities to move. Average movement coordination. |
Short description of the course (max. 500 characters) | Learning cultural heritage in outline as a folklore is a basic part of lectures and classes. Classes consist of 2 parts. first - sound emission/singing study. Second - Polish folklore national dances study and historical outline. |
Content of the course unit (detailed description) | Dance role and function. Teaching the ability of combining movement with music. Rules of rhythmic exercises and music elements. Basic exercises and classic dancing techniques. Polish national dances: basis and historical outline of polonaise, krakowiak, mazur. Studying steps and figures. Basic elements of national dances: origin from Opole-Racibórz, Cieszyn, Zagłębie Dąbrowskie, Beskid Śląski and Żywiecki. Basic steps and figures of regional dances. Performing. Creating social bonds among dancers. |
No. | Subject-specific | Assessment method | No. LO specific for the degree course |
Knows basic terminology used in humanities and social sciences. Has an elementary knowledge in getting information about the subject of the course. |
Attendance, active participation in classes. | K_W01, R1A_W02 |
Independent learning in a targeted way. Uses all the available sources of information, including electronic ones, for learning, preparing the appearances, planning of the research activities. Looks up information, analyzes and uses the literature of the subject. Uses a specialist terminology in the language of the course. Has an awareness of self-education. Recognizes problems, acts accordingly to the social norms and ethical principles. |
Attendance, active participation in classes. | BC1_U14, P1A_U11, BC1_U17, P1A_U03, P1A_U09 R1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, T1A_U11 R1A_U09, R1A_U010, WetA_U0UZ16, P1A_U11, Wet_U0UZ12 P1A_U02, P1A_U07, T1A_U12, Wet_U0UZ11 |
Is ready to systematically update his/her knowledge. Has an awareness of the effects of the teamwork and can lead the team and cooperate with it. Can cooperate and work in a group, having different roles in it. Understands the need of constant learning through the whole life. Can think and act in a creative manner |
Attendance, active participation in classes. | BC1_K01, P1A_K01, P1A_K05, P1A_K07 BC1_K02, P1A_K02, P1A_K03, P1A_K08 R1A_K02, P1A_K02, T1A_K03, A1_K05, S1A_K02, Wet_KP11, InzA_K01 R1A_K01, R1A_K07, P1A_K01, T1A_K01, S1A_K01, A1_K01, WetA_KP6 R1A_K08, P1A_K08, T1A_K06, S1A_K04, InzA_K02 |
Literature (max. 8, including Youtube presentations, etc.)
- compulsory
- complementary/optional
Piskorz-Branekova E. Polskie stroje ludowe. Warszawa, Muza.
Strona internetowa Akademickiego Zespołu Pieśni i Tańca „Jedliniok” (tańce i stroje ludowe) [Online].
Protokół dostępu: http://www.jedliniok.up.wroc.pl [06.02.2017]
Sulima R. Folklor i Literatura. Warszawa 1985.
Total grade components | e.g. grade obtained at classes (60%) + grade obtained at lectures (40%) |
Comments: |
List of subjects and exercises for the course/module
Titles of lectures: -
Titles of classes: -
Others:
Polish national dances - history, characteristic features. Introduction to basic steps and figures of national dances.
1.Polonez
2.Mazur
3.Krakowiak
9 hours
Regional dances - history, characteristic features. Introduction to basic steps and figures of regional dances.
1.Opole-Racibórz regional dances
2.Dąbrowskie Zagłębie regional dances
3.Beskid Śląski regional dances
4.Beskid Żywiecki regional dances
9 hours
Educating the ability to combine movement and music. Communicating basic information concerning rhythmical exercises and musical elements.
10 hours
Gaining personal skills in dancing. Creating bonds among dancing community.
2 hours
Allocation of ECTS for the course/module
Course title:
Activities/Workload | Full-time students | Part-time students |
Student’s workload, including: teaching hours + tutorials + tests + exam | ||
Preparatory work at home | ||
Project, Report, Presentation, Poster, Herbarium, etc. /td> | ||
Exam preparatory work | ||
Total hours of student’s workload | ||
ECTS / including contact hours |
3 |
Example:
ECTS allocation for practical exercises:
Laboratory/project - 0 h
Preparatory activities at home + homework - 0 h
Reporting - 0 h
Project -0 h
Tutorials - 0 h( z x h reported by the teacher)
Total - ca. 33 hours = 1 ECTS
KARTA PRZEDMIOTU |
Wykład | Ćwiczenia | Laboratorium | Projekt | Seminarium | |
Liczba godzin zajęć zorganizowanych w Uczelni (ZZU) | |||||
Liczba godzin całkowitego nakładu pracy studenta (CNPS) | |||||
Forma zaliczenia | |||||
Dla grupy kursów zaznaczyć kurs końcowy (X) | |||||
Liczba punktów ECTS | |||||
w tym liczba punktów odpowiadająca zajęciom o charakterze praktycznym (P) | |||||
w tym liczba punktów ECTS odpowiadająca zajęciom wymagającym bezpośredniego kontaktu (BK) |
2. Przeciętna koordynacja ruchu |
C2: Nauka kroków i figur polskich tańców narodowych i regionalnych C3: Prawidłowa emisja głosu poprzez odpowiednie rozluźnianie ciała i oddech |
PEK_W01 Znajomość podstawowych kroków i figur polskich tańców narodowych i regionalnych. PEK_W02 Posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polskich tańców narodowych i regionalnych. PEK_WO3 Posiada wiedzę z zakresu ćwiczenia prawidłowej emisji głosu. Z zakresu umiejętności: PEK_U01 Potrafi połączyć poznane kroki i figury danego tańca oraz wykonać jego część z innymi uczestnikami kursu. PEK_U02 Umiejętność zaprezentowania odpowiedniej postawy scenicznej potrzebnej do wykonania i prezentacji polskich tańców narodowych i regionalnych na scenie. Z zakresu kompetencji społecznych: PEK_K01 Potrafi efektywniej pracować w grupie , co przekłada się na jego większą aktywność społeczną , wrażliwość i odpowiedzialność(od niego zależy pokaz tańca). |
|
Forma zajęć - ćwiczenia | Liczba godzin |
Ćw1 Rola i funkcja tańca - kształcenie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, przekazanie podstawowych wiadomości z zakresu ćwiczeń rytmicznych i elementów muzyki. | |
Ćw2 Wzbogacanie wiadomości o polskich tańcach narodowych i regionalnych- geneza i rys historyczny. | |
Ćw3-8 Nauka kroków i figur wybranych polskich tańców narodowych – poloneza, mazura, krakowiaka, oberka . Podstawowe ćwiczenia techniki tańca klasycznego. Ćwiczenia z zakresu prawidłowej emisji głosu – rozluźniania ciała, oddechu. | |
Ćw9-14 Nauka kroków i figur wybranych polskich tańców regionalnych ( tańce opolsko raciborskie, zagłębiowskie, cieszyńskie, górnego śląska, górali żywieckich, beskidzkich. Podstawowe ćwiczenia z zakresu prawidłowej emisji głosu . Ćwiczenia techniki tańca klasycznego. | |
Ćw15 Prezentacja filmu o polskich strojach w których tańczono tańce narodowe i regionalne. Zaliczenie semestru. | |
Suma godzin |
|
PRZYKŁAD: N1. Ćwiczenia praktyczne N2. Demonstracja prowadzącego (studenta) N3. Pokaz(prezentacja filmu) N4. Wykład |
|
Oceny (F – formująca (w trakcie semestru), P – podsumowująca (na koniec semestru) |
Numer efektu kształcenia | Sposób oceny osiągnięcia efektu kształcenia |
F1 | PEK_W01, W02, W03. | PEK_W01, W02, W03. |
F2 | PEK_U01, UO2 | Frekwencja |
P Frekwencja, aktywność i postawa na zajęciach , test. |
|
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Śląskie stroje ludowe, Barbara Bazielich, Katowice 1988. 2. Polskie stroje ludowe, E. Piskorz -Branekova, Warszawa 1989. 3. Korowodem roztańczonym, J.Jachymek, Lublin 1991. 4. Tańce Polskie, Kalejdoskop, Fundacja artystyczna, Warszawa 1994. 5. Tańce i stroje ludowe- www.jedliniok.upwr.edu.pl. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Folklor i Literatura, R.Sulima, Warszawa 1985 |
OPIEKUN PRZEDMIOTU (IMIĘ, NAZWISKO, ADRES E-MAIL) |
Henryk Brzezicki zespol.jedliniok@upwr.edu.pl |
|
Przedmiotowy efekt kształcenia | Odniesienie przedmiotowego efektu do efektów kształcenia zdefiniowanych dla obszarowych efektów kształcenia | Cele przedmiotu** | Treści programowe** | Numer narzędzia dydaktycznego** |
PEK_W01 (wiedza) | Posiada podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu znajomości polskich tańców narodowych i regionalnych oraz ćwiczeń prawidłowej emisji głosu. | C2 | ĆW. 3-14 | N1 |
PEK_W02 | C1 | Ćw. 1-2, ćw. 15 | N3, N4 | |
PEK_W03 | C3 | Ćw. 3-14 | N1, N4 | |
PEK_U01 (umiejętności) | Potrafi połączyć poznane kroki i figury danego tańca oraz wykonać jego część z innymi uczestnikami kursu jednocześnie prezentując odpowiednią postawę sceniczną potrzebną do właściwej prezentacji polskich tańców narodowych i regionalnych na scenie. | C1, C2, C3 | Ćw, 1-14 | N1, N4 |
PEK_U02 | C1, C2, C3 | Ćw, 1-14 | N1, N4 | |
PEK_K01(kompetencje) | Promuje kulturowe znaczenie polskich tańców ludowych przejawiając większą aktywność społeczną . | C1, C2, C3 | Ćw. 1-14 | N1, N4 |